Ronald Scholten in ‘De Boerderij’ : Een spectaculair model

Dat klinkt interessant: een spectaculair model! Hebben we te maken met een nieuwe spetterende schoonheid in de modellenwereld?

Helaas moet ik u teleurstellen. Het gaat niet om een spetterend mooi fotomodel, maar om een organisatiemodel. Wees niet teleurgesteld, een organisatiemodel kan ook leuk zijn! Maar dan niet het oude suffige organisatiemodel. Degenen die vroeger op school iets geleerd hebben over bedrijfsorganisatie, zullen zich ongetwijfeld dit saaie en suffe organogram herinneren. Oftewel: een schetsje hoe de organisatie er uitziet. Ook tijdens een sollicitatiegesprek komt zo’n schemaatje vaak op tafel. U kent het wel: bovenaan het eerste blokje met de directeur, en onderaan ergens bungelend de door u begeerde functie. En dan werd er nog even bij verteld dat alle mensen in de organisatie even belangrijk zijn. Lachen! Voor mij was het meer dan 30 jaar geleden dat ik dat soort theorie uit het bolletje moest leren. Maar anno 2012 werken bedrijven nog steeds met zulke plaatjes. Vreselijk achterhaald natuurlijk. Maar er is goed nieuws. Alle oude leerboeken kunnen nu bij het oud papier en worden hergebruikt als wc-papier.

Voetbalstadion

Mijn beste vriend, Benno Schildkamp (www.bennoschildkamp.nl), heeft een nieuw model ontwikkeld: het SaS-model. Op basis van zijn jarenlange ervaring bij diverse bedrijven heeft hij dit nieuwe bedrijfsmodel ontwikkeld. Het vergelijkt een bedrijfsorganisatie met een voetbalstadion. Deze verhelderende blik slaat enorm aan en staat in de belangstelling van velen. Binnenkort treedt hij zelfs op met Hans van Breukelen, voor een grote groep ondernemers. Ik wil u dit SaS-model niet onthouden, want het geeft een verfrissende blik op de tunnelvisie waar organisaties en ondernemers vaak in verkeren. De meeste ondernemers/managers zeggen iets anders dan ze bedoelen en/of doen.

Klant centraal stellen

Agrarische bedrijven worden ook steeds groter. Multinationals als For Farmers Groep, Nutreco, Agrifirm, noem ze maar op; duizenden medewerkers hebben ze. Maar ook voor de bedrijven met enkele medewerkers geldt wat voor de grote jongens geldt; allemaal dienen ze hun medewerkers te motiveren om elke dag hun uiterste best te doen, om zo de klant centraal te stellen. De werknemers zijn het kapitaal van de onderneming. Elke directeur/topmanager zal dit zeggen, maar of ze het ook inderdaad doen is maar zeer de vraag.

Personeel motiveren

Ook meer en meer primaire landbouwbedrijven werken met personeel op één of meerdere locaties, al dan niet internationaal. En veelal zijn het ondernemers die van vroeger uit niet gewend waren om met personeel te werken, maar nu opeens met enkele of zelfs tientallen personeelsleden te maken hebben. Dan is het zaak om eens goed te kijken naar de bedrijfsorganisatie en motivatie van het personeel. Hoe stuurt u dat aan? Hoe stelt u de klant écht centraal?

2 % ziekteverzuim? Nee, 98 % bezetting

De agrarische sector kan er ook van leren om meer naar buiten gericht open te communiceren met de klant. Een mooi simpel voorbeeldje van Benno. Organisaties melden hun ziekteverzuim. Zeg 2 procent. Waarom niet melden dat we draaien met een 98 procent bezettingsgraad? Dat klinkt toch veel positiever? Zo zouden wij dierhouders ook meer moeten denken: niet praten over uitval, maar over hoeveel procent de eindstreep (lees de slachterij) haalt. Het glas is halfleeg of halfvol. Een simpel voorbeeld, maar in het boek staan vele anekdotes en zeer praktische voorbeelden hoe een organisatie kan werken. Doe er uw voordeel mee. En voor de azijnzeikers: nee, ik word niet gesponsord. Ik wil u domweg een goed bedoelde tip meegeven.