Marcel van der Quast : "Lijkt zo simpel, maar is stiekem heel erg slim"

0
9460

Marcel van der Quast

redacteur De Personeelzaak

“Geweldig verhaal. Lijkt zo simpel. Is stiekem heel erg slim.”

 Is dit een promo? Ja, uiteindelijk wel. Maar niet voor iets wat we zelf gemaakt hebben. Het is een promo voor een manier van denken waar ik heel erg enthousiast over ben.

Ik zal het uitleggen. Op de Employer Branding Experience van 8 november heb ik een presentatie gezien van Benno Schildkamp van Food Connect. Dit bedrijf verzorgt warme maaltijden voor mensen die zelf niet meer in staat zijn om dagelijks een warme prak te koken, maar ook voor mensen die daar geen tijd voor hebben. En dan dus niet op de manier zoals dat jaren ging: doorgekookte groenten, laffe aardappels en een taaie lap vlees. Maar écht eten. Met smaak bereid door een kok die ook in een goed restaurant zou kunnen werken.

Dat is nog niet het bijzondere aan dit bedrijf. Directeur Benno Schildkamp heeft voor zijn bedrijf een nieuw organisatiemodel bedacht, het Sas-model. Dat staat voor Stadion Als Spiegel. Dat model beschrijft zijn hele organisatie naar analogie met een voetbalstadion en het team dat daarin speelt.

Het boek ‘Voetballend ondernemen’ erover leest lekker. De presentatie van Benno is helemaal top, hij praat er makkelijk over en doorspekt hij zijn verhaal met vele grappen. Maar als je er goed naar kijkt, zit het ontzettend slim in elkaar. Ik geloof erin dat op deze manier no-nonsense naar een bedrijfsorganisatie kijken heel erg verhelderend kan zijn.

En ik vind dit helemaal de tijd om op deze manier back to basics te gaan. Laten we gewoon eens kijken hoe we dingen als normale mensen zouden doen, in plaats van ons te verliezen in complexe modellen. Het gaat te ver om Benno als de Mintzberg van Glanerbrug op de Eurocrisis af te sturen (denk ik), maar het lijkt mij geweldig om binnen complexe organisaties eens te sparren met Benno en zijn model.

Een mooie quote van Benno in dit kader is: ‘Ik heb geen idee wat het verzuim-percentage in ons bedrijf is. Maar ik weet wel precies wie er ziek zijn, ik heb ze allemaal gesproken, ik weet wat ze hebben en wanneer ze waarschijnlijk weer beter zijn.’

Ik hoorde vanochtend dat ze de verkiezing van het slimste bedrijf van Nederland hebben gewonnen. En – helemaal in lijn met het boek – ben ik na de presentatie van Benno supporter van zijn club geworden. En als supporter werd ik helemaal enthousiast en schrijf ik er nu dit stuk over. Helemaal niet objectief en afstandelijk, dat geef ik gelijk toe. Maar zo werkt dat met supporters. Ik ga eens kijken of ik een seizoenkaart kan kopen.

Je kunt alles over het model lezen op de site. Een leuk artikel over het model en het bedrijf staat hier.

Door: Marcel van der Quast | maandag, 3 december 2012

 

DELEN
Vorig artikelVoor sponsoren voetbal Sportclub Enschede
Volgend artikelGastcollege voor MBA-opleiding TSM Business Enschede
"Je klanten écht centraal stellen en je collega's serieus nemen is topsport, lijkt moeilijk maar met m'n SaS-model, een Stadion Als Spiegel, is het simpel en doeltreffend. Mijn visie over teambuilding en klantgerichtheid zitten in dit model. Door anders te denken en te handelen dan gebruikelijk zijn niet alleen mijn collega's en klanten van Food Connect Maaltijdservice (www.uwmaaltijd.nl) hierover enthousiast, ook extern blijkt het andere leidinggevenden en managementteams op een nieuw gewenst spoor te zetten.