interview voor Ministerie Sociale Zaken met de Bilderberg Groep

“Duurzame Inzetbaarheid werkt alleen als je er als werkgever écht in gelooft”

Een gesprek over goed werkgeverschap met Benno Schildkamp, directeur bij
Food Connect en Els van Batum, directeur Personeel & Organisatie bij Bilderberg

Food Connect kookt en bezorgt verse maaltijden en boodschappen door het hele land. Het bedrijf onderscheidt zich door zijn persoonlijke aanpak en smaakvolle maaltijden, en is in negen jaar van 40 naar 140 medewerkers gegroeid. Hoe houd je tijdens zo’n grote groei je mede werkers duurzaam inzetbaar én krijg je iedereen mee in je aanpak?

Bilderberg heeft zeventien hotels in heel Nederland met in totaal 1350 medewerkers. Tevreden gasten zijn de kroon op hun werk, maar de ontwikkeling en tevredenheid van hun medewerkers zijn hiervoor hun belangrijkste middel. Binnen Bilderberg verrichten veel mensen fysiek zwaar werk, zoals de 250 housekeepers. Hoe houd je al deze mensen duurzaam inzetbaar?

Wat betekent Duurzame Inzetbaarheid voor jullie?

Els van Batum: “Wij noemen het On the Move. Deze aan- pak staat voor meeveren, openstaan, verantwoordelijk én enthousiast zijn. Ik ben al vanaf 2007 hiermee bezig. Duurzame Inzetbaarheid is een kwestie van een lange adem, maar erg belangrijk voor de toekomst. Er komen steeds meer technologische ontwikkelingen, bijvoorbeeld om beter te kunnen tillen, maar aandacht voor de medewerkers zelf blijft het allerbelangrijkst. Mensen moeten kunnen groeien.”

Benno Schildkamp: “Het is belangrijk hoe je erin staat als werkgever. Je moet voor jezelf een situatie creëren waarin je jezelf blijft maar waarin je tegelijkertijd ook een voortrekkersrol in kunt nemen.”

Van Batum: “Je moet er echt in geloven. Als je het voor het geld doet, of denkt: “oh ja, we moeten ook nog iets met Duurzame Inzetbaarheid doen”, dan voelen medewerkers dat gelijk aan.”

Hoe ziet de aanpak van Bilderberg eruit?

Van Batum: “Duurzame Inzetbaarheid moet onderdeel zijn van je DNA. Het moet overal in terugkomen. Ieder- een krijgt bij ons een introductiecursus om te leren hoe wij samenwerken. De dialoog aangaan met leidinggevenden is daarin een belangrijk onderdeel. Dat bleek onder meer uit een project dat wij met tweehonderd van onze housekeepers deden. Zij bleken behoefte te hebben aan betere gesprekken met hun leidinggevende, terwijl hun leidinggevenden dachten dat ze dat al voldoende deden. Maar er is een verschil tussen praten en écht praten. Wat zijn hun drijfveren, wat beweegt ze en hoe willen ze zich ontwikkelen? Deze vragen hebben wij vervolgens vertaald naar een Doelendag, waarbij mensen hun doelen met elkaar deelden. Het gaat er immers niet om hoe lang je bij een organisatie werkt, maar om hoe je jezelf telkens opnieuw uitvindt.

Inmiddels zijn we bezig met het bouwen van een app in samenwerking met werkgeversvereniging AWVN, waar- mee mensen op individueel niveau kunnen aangeven waar ze behoefte aan hebben. We deden eerst veel grote projecten, maar we merkten dat mensen behoefte hadden aan persoonlijk advies.”

Benno Schildkamp, Food Connect is snel gegroeid. Hoe zorg je ervoor dat iedereen meegaat?

Schildkamp: “Als je als bedrijf de beste wilt zijn, moet je ervoor zorgen dat je de beste medewerkers hebt. Daarom vraag ik ze: wat wil je doen, wat is je ambitie en wat is je thuissituatie? We zien onze collega’s als mens, in plaats van slechts als functionaris. Ik heb het “Stadion-Als-Spiegel-model” bedacht, waarbij elke medewerker een plek krijgt op een denkbeeldig voetbalveld. Linksbuiten, keeper: iedereen heeft verschillende functies met onze klant op de tribune. Ik zit als coach in de dug-out. Ik kan vooraf de selectie en de tactiek bepalen, maar het spel laat je aan de spelers.

We houden onze verzuimcijfers niet bij. Wel een lijstje van mensen die ziek zijn met hun 06-nummers, zodat we ze kunnen bellen. Functioneringsgesprekken die maar één keer per jaar plaatsvinden hebben wat mij betreft geen zin. We houden veel koffiegesprekken om te vragen of mensen het naar hun zin hebben.”

Wat werkt wel en wat werkt niet?

Van Batum: “Je kunt niet tegen mensen zeggen: jij moet morgen anders denken omdat wij het anders willen. Zo krijg je mensen niet mee. Je moet met mensen praten.”

Schildkamp: “Elk individu moet van toegevoegde waarde zijn aan het gezamenlijke doel. Een valkuil is dat we vaak voor medewerkers gaan denken in plaats van naar hun te luisteren. Een medewerker die worstelt met zijn of haar rol in een groeiend bedrijf, verdient individuele begelei- ding. Een oprecht gesprek werkt. Je komt dan vaak tot wederzijds begrip en je kunt samen verder. Zo haal je meer uit mensen.”

Welke veranderingen zien jullie op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid?

Van Batum: “Het onderwerp is niet langer alleen maar een onderdeel van HR. Het maakt deel uit van een bredere visie binnen het bedrijf. Het begint vaak met gezondheid en goed eten. Maar bedrijven die al langer bezig zijn, zie je transformeren naar meer aandacht voor het mentale deel van inzetbaarheid.”

Als je één concrete tip mag geven aan andere werkgevers…

Van Batum: “Geloof in jezelf en wees vasthoudend. Je hebt te maken met veel interne processen en operationele zaken, dus geef niet te snel op.”

Schildkamp: “Neem jezelf niet te serieus, maar je collega’s en klanten wel. Stel jezelf op als coach, zoek goede aanvoerders en maak er een teamsport van.”

Download artikel