Geslaagde sponsoravond MVV’29
Donderdagavond vond in voetbalkantine ‘De Voltreffer’ de sponsoravond voor de Businessclub van MVV’29 plaats. Om de avond kleur te geven kwamen Benno Schildkamp en Eric Braamhaar langs. Dit duo gaf een lezing voor een kantine gevuld met 85 mensen, met als thema ‘Fluitend ondernemen’.
Voorzitter van Stichting Frielinkpark, Wilfred Dijkstra, opende de avond. Hij heette iedereen welkom en gaf tekst en uitleg over het sponsorbeleid van MVV’29. Vervolgens gaf hij het woord aan Schildkamp en Braamhaar.
Schildkamp is directeur van het bedrijf Food Connect en schreef het boek ‘Voetballend ondernemen’. Zijn benadering van management in combinatie met voetbal is bekroond met de prijs ‘Het slimste bedrijf van Nederland 2012′. Braamhaar is bekend als topscheidsrechter. Wekelijks fluit hij in de Eredivisie en hij heeft ook ervaring met het fluiten van Europese wedstrijden. De twee hielden een lezing over de overeenkomst tussen voetbal en het zakenleven, onder het thema ‘Fluitend ondernemen’. Beide heren hebben al meerdere malen lezingen gehouden bij bijvoorbeeld voetbalclubs en ondernemersverenigingen.
De mannen vertelden meerdere anekdotes over de ervaringen die zij hebben opgedaan in hun carrières. Braamhaar vertelde bijvoorbeeld over zijn eerste wedstrijd als arbiter: Reutum 4 – Fleringen 3. Hij verbaasde zich destijds over dat de spelers pas vlak voor de aftrap aanwezig waren om een wedstrijd te spelen. Hij was zelf om 08.15 aanwezig bij Reutum om de wedstrijd te leiden die om 09.00 uur zou beginnen, maar enkele spelers kwamen pas 2 minuten voor aanvang van de wedstrijd aan op het complex. De spelers zeiden tegen hem dat hij wel meteen een moeilijke wedstrijd toegewezen had gekregen, want het was een streekderby die op het scherpst van de snede gespeeld zou worden. En daaraan koppelde hij een verhaal dat hij jaren later floot in Camp Nou, het stadion van FC Barcelona. Daar was hij actief voor 90.000 toeschouwers. Het contrast kan bijna niet groter.
Schildkamp en Braamhaar weten het publiek op een gedreven en gemeende manier te boeien. Het verhaal is toepasbaar op iedere onderneming en daardoor interessant voor iedereen die aanwezig was.