In theater “het Punt” Vroomshoop

0
1163

Over Voetbal, Varkens en Vooral Normaal doen….

20170201_181002

In opdracht van Michiel Vreriks, Valenthijn Thuring en Heine Knoop van VKON een plenair onderdeel verzorgd van de jaarlijkse congresavond “Het beste idee van varkensland”.  Ondersteund door de provincie Overijssel is deze info-avond bedoeld om varkenshouders, adviseurs en leveranciers te enthousiasmeren over succesvolle innovaties. De 5 beste ideeën worden door een deskundige jury beoordeeld. Als aftrap van de avond over VoetballendOndernemen gesproken en de, ook in dit geval, toch snelle en verrassende link naar de varkenshouderij. En uiteraard mocht met een kleine knipoog Bennie Jolinks speech niet ontbreken….(foto’s door Marije Brummelhuis-Thybout van VKON)

Ilona Lesscher van NieuweOogst.nl schreef hierover de recensie “Wat een varkenshouder kan leren van voetbal” https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2017/02/02/wat-een-varkenshouder-kan-leren-van-voetbal

IMG_0062IMG_0070

 

 

 

 

 

2017-02-06 22.30.23IMG_0071

 

 

 

 

 

 

IMG_0075IMG_0249

 

 

 

 

IMG_0256

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met links de dagvoorzitters Bulle Koster en Erwin Gevers en medespreker Manon Houben; en rechts op de foto o.a. Jurgen Neimeijer namens provincie Overijssel en de 5 pitches met als terechte winnaar Anette van der Aa.

 

Wat een varkenshouder kan leren van voetbal

Je ben zo flexibel als een deur en toch word je afgeserveerd. Dat overkwam Benno Schildkamp, directeur van Food Connect, een maaltijdenservice uit Almelo. Het zette hem aan zijn bedrijf op een andere leest te schoeien.

Schildkamp nam daarvoor zijn meest favoriete sport ‘voetbal’ als uitgangspunt: zijn klant als publiek waarvoor je het allemaal doet, de maaltijd die Food Connect verkoopt als de bal. ‘De klant kwam in ons organogram niet voor, maar daar doe je het wel allemaal voor’, zegt Schildkamp.

Het bedrijf als speelveld

De functies binnen het 150 koppen tellende bedrijf verdeelde hij over de delen van het speelveld: spits/aanval, middenveld en verdediging. Elk deel van het veld is even belangrijk; het ene deel kan niet zonder het andere. En die onderlinge afhankelijkheid maakt ‘direct aanspelen’, werken met korte lijnen mogelijk, is Schildkamp zijn ervaring.

Zelf is Schildkamp de coach van het team. ‘En die hoort niet thuis op het veld, maar in de duck-out. ‘Je moet je plek wel weten’, zegt Schildkamp die niet gespeend blijkt van humor en zelfspot. De structuur van zijn bedrijf is nu een omgekeerde piramide. De visie van Schildkamp werd in 2014 door het ministerie van Sociale Zaken beloond met de eerste prijs in de ‘Goede praktijken competitie’.

Varkenshouder aan de bal

Nu is een varkensbedrijf geen foodservice, maar wat Schildkamp als ondernemer overkwam – je stinkende best doen en niet de waardering krijgen die je verdiend – is voor varkenshouders herkenbaar. De varkenshouders is echter zelf aan de bal om daarin verandering te brengen. ‘Waarom zouden zij hun bedrijf niet eens spiegelen als een voetbalveld’, vraagt Schildkamp zich af.

‘Ook als varkenshouder heb je te maken met ontzettend veel mensen die zich inzetten dan wel betrokken zijn bij je bedrijf, maar waar het om gaat is wat en hoe je het wilt zien. Bijvoorbeeld de dierenarts in de spits en het gezin in de verdediging’, vervolgt Schildkamp.

Nuchter en simpel

Schildkamp sprak woensdagavond tijdens ‘Het beste idee van varkensland’, georganiseerd door Varkensartsen Twente-Salland en veterinair kenniscentrum Oost-Nederland VKON. Over het proces dat hij met zijn bedrijf onderging schreef Schildkamp het boek ‘Voetballend ondernemen’.

De rode draad daarin is: ‘Iets moeilijk maken is niet zo moeilijk. Iets simpel en nuchter houden wel. Het gaat om de opstelling.’

Ilona Lesscher

ILONA LESSCHER

Ilona Lesscher is redacteur Veehouderij. Zij volgt de varkenshouderij en overige intensieve sectoren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DELEN
Vorig artikel4e druk boek ‘Voetballend Ondernemen’ !
Volgend artikel’n Avondje ‘fluitend’ naar vv Valther Boys in Drente
"Je klanten écht centraal stellen en je collega's serieus nemen is topsport, lijkt moeilijk maar met m'n SaS-model, een Stadion Als Spiegel, is het simpel en doeltreffend. Mijn visie over teambuilding en klantgerichtheid zitten in dit model. Door anders te denken en te handelen dan gebruikelijk zijn niet alleen mijn collega's en klanten van Food Connect Maaltijdservice (www.uwmaaltijd.nl) hierover enthousiast, ook extern blijkt het andere leidinggevenden en managementteams op een nieuw gewenst spoor te zetten.