Gastcollege aan studenten Universiteit Wageningen

0
16112

Meer dan 100 studenten anderhalf uur geboeid”

‘Dank voor je inspirerende gastcollege aan Wageningen Universiteit. Het was voor jou geen probleem om anderhalf uur lang meer dan honderd studenten geboeid te houden en ze met nieuwe inzichten naar huis te laten gaan. Een verfrissende kijk op communicatie en organisaties, passend bij de horizontalisering van de samenleving en het inzicht dat de meeste mensen graag bereid zijn om zich in te zetten als ze daartoe de kans krijgen!’

Noelle Aarts en Chantal Steuten, docenten Wageningen Universiteit

Bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam en hoofddocent Communicatiestrategieën aan Wageningen Universiteit

 

” Het gastcollege van Benno Schildkamp was een verademing tussen alle colleges door, aangezien we een visie te horen kregen die los staat van vaste patronen, moeilijke modellen en dure woorden zonder inhoud. Deze nuchtere visie op het bedrijfsleven ben ik in nog geen enkel studieboek tegengekomen, maar wat mij betreft komt daar snel verandering in!”

Douwe de Vries, student Strategische Communicatie universiteit Wageningen

 

Reacties van studenten :

‘Het inzicht dat mensen vanuit liefde en vertrouwen met elkaar omgaan, ze zijn allemaal even belangrijk en even nodig voor een goede organisatie. Wanneer iedereen ervan uit zou gaan dat niemand beter is dan een ander, omdat iedereen zijn eigen waardevolle bijdrage levert, zou e wereld er een stuk mooier uit gaan zien!’

‘Door het bedrijf te vergelijken met een voetbalveld, waarbij elke actor even belangrijk is, ontstaat er een platte organisatie die op zichzelf kan functioneren. Dit bedrijf is een perfect voorbeeld van hoe uit ‘chaos’ een zelforganisatie kan ontstaan.’

‘De manier waarop Benno zijn bedrijf heeft ingericht sprak mij erg aan omdat het uit zijn hart kwam. Niet met het oog op pure winst, wat in deze kapitalistische samenleving maar al te veel voorkomt, maar het kwam voort uit liefde voor het bedrijf en de medemens.’

‘Ik zie vaak dat mensen bovenaan een structuur willen staan vanwege het aanzien dat ze hiermee krijgen, maar Benno liet me zien dat veel ondernemingen geen hiërarchische structuur nodig hebben.’

‘Dit is een manier om aan de sociale behoeften van mensen te voldoen, zoals de behoefte om erbij te horen (behoeftenpiramide van Maslow).’

‘Iedere werknemer is even belangrijk. Als één speler iets mankeert, speelt het hele team slechter.’

‘In een organisatie waar iedereen gelooft een belangrijk aandeel te leveren wordt beter gewerkt.’

‘Stel dat ik later een bedrijf ga managen dan onthoud ik deze manier van organiseren en wil ik kijken of ik zoiets (in mijn eigen stijl) ook kan toepassen.’

‘Het gaat om mensen, dus wat je ook doet, die mag je niet reduceren tot getallen (zoveel FTE).’

‘Ik heb door dit college meer hoop gekregen op meer organisaties met een echt, kloppend mensenhart. Daar zijn er nog te weinig van.’

‘Als je het hoort klinkt het heel logisch, maar gemotiveerde medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, is van essentieel belang voor het bereiken van gezamenlijke doelen.’

‘Het bewijst dat monetair succes en passie heel goed samengaan en misschien wel noodzakelijk zijn.’

‘Het heeft me het inzicht gegeven dat je te allen tijde gewoon normaal moet blijven doen.’

‘Voor mij is/was het bedrijfsleven echt een boze wereld waarin het draait om winst en geld; mensen zijn er om voor je te werken en winst te maken. Benno liet zien dat je ook op een sociale manier een bedrijf kan hebben.’

‘Goed werken is niet het gevolg van een rekensom en een uitwerking van een taak en de te behalen doelen, maar van interacties, omstandigheden en soms simpelweg het verplaatsen van een verkeerd gesitueerd potje.’

‘Ik heb bij verschillende bijbanen ervaren hoe mensen ‘onderaan’ in de piramide zich verzetten tegen de organisatie, terwijl dat juist funest is voor de organisatie zelf. Ik denk dat je dat op deze manier kunt voorkomen.’

DELEN
Vorig artikelBij ondernemers van Reggenetwerk Rijssen
Volgend artikelGastcollege aan studenten Universiteit Amsterdam
"Je klanten écht centraal stellen en je collega's serieus nemen is topsport, lijkt moeilijk maar met m'n SaS-model, een Stadion Als Spiegel, is het simpel en doeltreffend. Mijn visie over teambuilding en klantgerichtheid zitten in dit model. Door anders te denken en te handelen dan gebruikelijk zijn niet alleen mijn collega's en klanten van Food Connect Maaltijdservice (www.uwmaaltijd.nl) hierover enthousiast, ook extern blijkt het andere leidinggevenden en managementteams op een nieuw gewenst spoor te zetten.