Businessclub sv Grol scoort met Fluitend Ondernemen

0
1539

Groenlo – De Businessclub van de S.V. Grol in Groenlo kan terugkijken op een geslaagde thema-avond voor haar donateurs. De goedbezochte bijeenkomst werd ditmaal gehouden in de showroom van gastheer Auto Kolkman. Het hoofdgerecht van een sfeervol en goed verzorgd samenzijn werd bereid door het sprekersduo Eric Braamhaar en Benno Schildkamp. Braamhaar is een bekende scheidsrechter, die tot voor kort ook door het leven ging als UEFA- en FIFA-scheidsrechter. Schildkamp is in het dagelijks leven ondernemer en daarbij directeur van Food Connect in Almelo.20151105_194004

20151105_193920

 

BCG-voorzitter Matthijs Roorda kon in zijn welkomstwoord een groot aantal nieuwe donateurs begroeten. Daarnaast was het directeur Victor Rensen van Auto Kolkman, die de aanwezigen een gesproken kijkje gunde in het inmiddels 45 jaar bestaande automobielbedrijf. Ervaring opgedaan als magazijnhulp en vestigingsmanager in de autobranche, is Rensen sedert september 2014 eigenaar van Auto Kolkman in Groenlo. Volgens de nieuwe eigenaar een dynamisch bedrijf, dat trots is op het PCA-dealerschap, gespecialiseerd in het merk Peugeot.

De titel van de lezing, te weten “Fluitend ondernemen” geeft in feite al aan dat het betoog van Eric Braamhaar en Benno Schildkamp, twee weliswaar op verschillende terreinen erg populaire Tukkers, helemaal op elkaar was afgestemd. Per toerbeurt lieten beide inleiders weten dat het goed mogelijk is om toehoorders op een totaal andere manier kennis te laten maken met een internationaal scheidsrechter op en buiten het voetbalveld naast een ambitieus ondernemer binnen en buiten zijn bedrijf. En natuurlijk werd hierbij uitputtend gebruik gemaakt van passages en anekdotes, door Benno Schildkamp gebruikt in zijn boek “Voetballend ondernemen”. Een vermakelijk onderonsje, dat gevuld met beider boeiende ervaringen, alsmede met gebruikmaking van film- en geluidsbeelden, zonder schroom en lachend werd gedeeld met een aandachtig publiek. De hoofdmoot werd daarbij gelegd op de aspecten “Klanten centraal stellen en collega?s serieus nemen”, alsmede “Op een sportieve manier omgaan met klanten en collega-s”. Hierbij werd bij de een in het bedrijfsleven en bij de ander in de voetballerij onder andere het begrip bedrijfsblindheid ingepast. Bovendien zorgden beide heren voor een soort uitvoerige en tegelijkertijd interessante vertaalslag, waarbij de werkvloer binnen een bedrijf is ingetekend in een voetbalveld en dat compleet met verdediging, middenveld en aanval, alsmede alle daaromheen aanwezige functies c.q. faciliteiten, zoals coaching, verzorging en dergelijke. Hierbij kwam nog eens duidelijk naar voren dat bij het voetbal het kapitaal op het veld staat en dat dit beeld hetzelfde is binnen ieder klein of groot bedrijf, waar het kapitaal op de werkvloer staat.

Nou Camp Barcelona

Het merendeel van de aanwezigen spitste de oren vooral wanneer de 49-jarige Eric Braamhaar vertelde over zijn ervaringen als scheidsrechter en dat met name op internationaal terrein. De in Rijssen geboren Braamhaar heeft diverse Champions League wedstrijden en interlands, waaronder EK- en WK- kwalificatiewedstrijden in tal van landen, achter zijn naam staan. Met veel humor doorspekt en daarbij het Twentse dialect niet schuwende, vertelde de sympathieke, met beide benen op de grond staande Tukker over zijn belevenissen als scheidsrechter in onder andere het stadion Camp Nou van FC Barcelona met een capaciteit van bijna 100.00 plaatsen. Ook het Celtic Park in Schotland met circa 61.000 toeschouwers is voor hem een blijvende herinnering. Om nog maar niet te spreken over het stadion Anfied van FC Liverpool, waar ook hij als scheidsrechter met kippenvel het veld betrad toen 60.000 uitzinnige toeschouwers uit volle borst het clublied “You ll Never Walk Alone” zongen.

foto%203%20%20%205%20november%202015

Vlnr: Eric Braamhaar, Victor Rensen, Matthijs Roorda en Benno Schildkamp.

foto%204%20%205%20november%202015%20016

Foto-s en tekst door: Theo Huijskes

DELEN
Vorig artikelEen huisartsenpraktijk als stadion?
Volgend artikelOp ‘de hei-dag’ voor de Odin Groep
"Je klanten écht centraal stellen en je collega's serieus nemen is topsport, lijkt moeilijk maar met m'n SaS-model, een Stadion Als Spiegel, is het simpel en doeltreffend. Mijn visie over teambuilding en klantgerichtheid zitten in dit model. Door anders te denken en te handelen dan gebruikelijk zijn niet alleen mijn collega's en klanten van Food Connect Maaltijdservice (www.uwmaaltijd.nl) hierover enthousiast, ook extern blijkt het andere leidinggevenden en managementteams op een nieuw gewenst spoor te zetten.