Voor klant-event stadion FC Twente de Grolsch Veste

TwenteLinkt is een gemeenschappelijk initiatief van Twentevisie (www.twentevisie.nl) en Ader merkregie (www.merkregie.nl). Zij delen kennis en verrassende inzichten met het organiseren van seminars en bijeenkomsten. De bijeenkomst op 17 oktober j.l. stond in het teken van Voetballend Ondernemen onder het motto:

“Op een voetballende manier omgaan met tevreden klanten en collega’s, dan ga je fluitend naar je werk”

Benno Schildkamp en Eric Braamhaar verzorgden samen deze middag met hun duolezing ‘Fluitend Ondernemen’ voor een enthousiaste zaal.

Column hierover in Twentevisie van Robert de Groot

24-10-2013

‘Ik maak twee miljoen vrouwen gelukkig’; dat is hoe de marketingmanager van Miss Etam zich aan ons voorstelde. Dat gaf een hele andere dimensie aan de beleving van zijn werk. ‘A whole new ballgame’ om het zo maar te noemen.

Het klonk als iemand die van zijn werk een spel had gemaakt met eigen spelregels. Dat inspireerde dermate dat ik het zelfs eens heb gebruikt als titel voor een seminar, en die zat goed volgeboekt. En wees eerlijk, waarom leest u deze column nu? Het werkt dus prima!

Vlieg ’m d’r in

Waarom dit zo goed werkt is boeiend. Door vanuit een speels perspectief te redeneren ontstaat ineens interesse, verbinding en draagvlak. Het zijn dezelfde principes waarmee we het herentoilet tegenwoordig schoon houden: de beroemde vlieg die opgeplakt is in het urinoir. Die bespaart de toiletjuffrouw een hoop extra werk. Er is een term bedacht voor dit soort oplossingen: gamification. Dat wil zeggen dat de mechanismen van games worden toegepast op andere zaken. Daarmee ontstaat een hele andere betekenis waardoor de motivatie en interesse van mensen toenemen met verrassende resultaten.

It’s all in the game

Nu is het zo dat voetbal ook een spel is. De vraag die zich opwerpt is wat de combinatie van voetbal, gamification en andere zaken oplevert. In die zin heeft voetbal alles in zich: efficiënt en doelgericht samenwerken, leiderschap, omgaan met tegenslagen, presteren op het juiste moment en motiveren en activeren.

Voetbal als bindende factor

FC Twente, scoren in de wijk heeft hier inmiddels ruime ervaring mee door dit toe te passen in hun project FC Twente Taaltreffers. Het doel van dit project is om taalachterstand in het basisonderwijs te bestrijden. Er is daarvoor een onderwijskundige aanpak ontwikkeld die voetbal, gaming en onderwijs met elkaar verbindt. Met resultaat. Er treedt een leerverbetering op van 13,2 procent bij de deelnemende leerlingen. Dit nodigt uit om een link te maken met het bedrijfsleven.

Fluitend naar je werk!

Dat die link snel gelegd kan worden, zagen we terug op het TwenteLinkt seminar van donderdag 17 oktober in het bijzondere duo Eric Braamhaar (Internationaal scheidsrechter) en Benno Schildkamp (Directeur Food Connect). Zij vertelden hoe je met de principes van voetbal elke dag weer fluitend naar je werk gaat.

Changing the rules!

Benno Schildkamp heeft het spelmechanisme van voetbal vertaald in een eigen aanpak waarbij het stadion als spiegelmodel wordt gebruikt. Het bedrijf werd in 2012 benoemd tot een van de meest innovatieve bedrijven van Nederland. Hij heeft er zelfs een verhelderend boek over geschreven: voetballend ondernemen. Dat is de moeite waard om te lezen wanneer je een verrassende kijk wilt op hoe je klanten écht centraal stelt en je collega’s serieus neemt.

Één-tweetje

Eric Braamhaar legde haarfijn uit dat je een wedstrijd kunt maken of breken. Een wedstrijd fluiten in een vol stadion vraagt om leiderschap van topniveau. Het blijkt dat er dan niet veel verschil zit tussen het leiden van een voetbalwedstrijd en het aansturen van een bedrijf. Daarmee is het één-tweetje tussen voetballen en ondernemen snel gemaakt.

Het spel beheersen

Beide heren laten zien dat je daarvoor letterlijk tussen de regels door moet kunnen lezen, anders ben je snel uitgefloten. Boven alles gaat het erom dat je jezelf blijft in het heetst van de strijd en dat is soms best wel moeilijk in de praktijk. Een uitspraak van Johan Cruijff vat het mooi samen: ‘Voetballen is heel simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen’. Daar zit precies de kern van de zaak. Wanneer je dat begrijpt, maakt het niet uit of je nu twee miljoen vrouwen gelukkig maakt, een bedrijf in maaltijdservice aanstuurt of internationale voetbalwedstrijden fluit. Je hebt je eigen werk op dat moment tot spel gemaakt!

Robert de Groot, organisatie-ontwikkelaar en oprichter van Inc. Merkbeleving