Artikel in Topklasse.com

Presentatieduo Braamhaar en Schildkamp geeft voetballes

Wat het bedrijfsleven kan leren van voetbal

Voetbal en het bedrijfsleven zijn van oudsher nauw met elkaar verbonden. Zonder sponsoren en business-lounges zouden veel clubs helemaal niet bestaan. Daarbij worden veel verenigingen tegenwoordig aangestuurd als ware het bedrijven. Maar dat het bedrijfsleven zelf ook het nodige kan opsteken van de voetballerij is minder bekend. Scheidsrechter Eric Braamhaar en ondernemer Benno Schildkamp tonen in een gezamenlijk optreden aan dat bedrijven een hele hoop kunnen leren van het spelletje met 22 spelers en één bal.

Eric Braamhaar is scheidsrechter in de eredivisie. Tot eind 2011 floot hij bovendien internationale wedstrijden voor de FIFA. Hij leidde een twintigtal interlands en floot Champions League-wedstrijden van onder andere FC Barcelona en Manchester United.

Benno Schildkamp schreef het boek ‘Voetballend Ondernemen’, waarin hij een bedrijfsmodel introduceert dat is gebaseerd op een voetbalstadion: Stadion als Spiegel (SaS). In ’t dagelijks leven is hij directeur van FoodConnect. In plaats van de traditionele hiërarchische bedrijfsstructuren betoogt Schildkamp dat iedere organisatie gezien kan worden als een voetbalclub: met alle medewerkers op het veld of in de dug-out en de klanten op de tribune. Hij voerde zijn zelfbedachte theorie door bij FoodConnect en het bedrijf won daarmee diverse prijzen.

Zowel Braamhaar als Schildkamp zijn veelgevraagde sprekers op congressen en bedrijfsbijeenkomsten. Omdat ze allebei rasechte Tukkers zijn kon het niet uitblijven dat ze elkaar eens zouden tegenkomen. Die ontmoeting mondde uiteindelijk uit in een duopresentatie waarbij de twee op een luchtige en humorvolle manier vertellen wat het bedrijfsleven kan leren van het voetbal. Rode draad is de Cruijffiaanse uitspraak dat voetbal een heel simpel spelletje is. Hun optreden wordt afgewisseld met raak gekozen fragmenten van voetbalwedstrijden.

Marco Hagmolen, voorzitter van SC Overdinkel, nodigde Braamhaar en Schildkamp uit om hun zegje te doen op een sponsoravond van de club. “Van tijd tot tijd wil je als club iets terugdoen voor de sponsoren. Maar je weet ook dat die sponsoren stuk voor stuk drukke ondernemers zijn voor wie tijd een schaars goed is. Dan moet je ze dus wel iets waardevols en nuttigs bieden. Braamhaar en Schildkamp doen dat: ze brengen een uiterst waardevolle boodschap met een flinke dosis humor. Het verveelt geen minuut, maar het is tegelijkertijd heel erg leerzaam en bruikbaar. Niet alleen voor ondernemers overigens, maar ook voor een voorzitter van een voetbalclub. Want ook ik moet zorgen dat ik al mijn vrijwilligers motiveer en waardeer. Zonder een materiaalman geen wedstrijden.”

Onder de noemer ‘fluitend ondernemen’ zijn Braamhaar en Schildkamp te boeken voor sponsor- en businessavonden of bedrijfsevenementen. Voor een uur of zoals een echte wedstrijd: twee keer 45 minuten met daartussen een welverdiende rustpauze. Braamhaar laat tijdens het optreden veel korte filmpjes zien van wedstrijden die hij leidde: stuk voor stuk onderstrepen die fragmenten het punt dat Braamhaar aan zijn publiek wil duidelijk maken: dat het voor een leidinggevende belangrijk is om te weten hoe de verhoudingen op het veld liggen.

Schildkamp neemt de andere, bedrijfsmatige, helft voor zijn rekening. Droogkomisch en bevlogen vertelt hij zijn toehoorders hoe hij als net beginnend directeur worstelde met bestaande en aan iedere bedrijfskunde-opleiding onderwezen bedrijfsmodellen. “Al die modellen gaan uit van een soort kerstboom. Waarbij de directie altijd de piek is en lagere medewerkers de ballen. Maar hoe kun je dan tegelijkertijd volhouden dat in jouw bedrijf ‘iedereen gelijk is’? Of dat ‘de klant centraal staat’?” Want, zo houdt Schildkamp zijn toehoorders voor: “waar staat die klant dan in al die organogrammen?”

Ditmar Schelhaas is partner bij Bordan Accountants & Adviseurs en sponsor van de Rijssense voetbalvereniging Excelsior’31. Schelhaas greep de mogelijkheid om de nieuw gebouwde tribune met sponsorruimte van de club te gebruiken voor een klantenavond van zijn kantoor met beide handen aan. “Ik had het boek van Schildkamp gelezen en zijn visie sprak me aan. Ik wist dat het ook interessant kon zijn voor klanten van Bordan en dus heb ik Schildkamp en Braamhaar gevraagd het inhoudelijke gedeelte van onze klantenavond voor hun rekening te nemen. Dat werd een groot succes. Niet alleen omdat beide heren de lachers vaak op hun hand hebben maar omdat hun boodschap zo toepasbaar is. Op alle soorten organisaties. Bij Bordan beseffen we dat we het met elkaar moeten doen, dat iedere schakel in een organisatie even belangrijk is.”

Op een overtuigende wijze laat Schildkamp in zijn deel van de presentatie zien dat ieder bedrijf is in te richten als ware het een voetbalstadion. Met spelers, trainers, materiaalmensen, scheidsrechters, kaartverkopers en – het allerbelangrijkste – volle tribunes.

Braamhaar en Schildkamp laten hun publiek zien dat in een winnend team echt iedere speler even belangrijk is. Want de naam Dennis Bergkamp mag na diens fabelachtige doelpunt in de kwartfinale van het WK’98 tegen Argentinië dan wel veelvuldig keer uitgeschreeuwd worden, zonder de pass van verdediger Frank de Boer was Bergkamp nergens. Of voor de jongere lezers: zonder de briljante pass van Daley Blind was de snoekduik van Van Persie tegen Spanje voor niets geweest.

Braamhaar en Schildkamp boeken voor een sponsor- of businessavond op jouw club? Kijk voor meer informatie op www.fluitendondernemen.nl en www.voetballendondernemen.nl of mail naar info@fluitendondernemen.nl of info@bennoschildkamp.nl

Door
Armand Landman