Armand Landman: “Briljant in al zijn eenvoud”
De bal het werk laten doen…….
Het leuke van mijn baan als hoofdredacteur van ondernemersnetwerk De Zaak is dat ik regelmatig gevraagd word om iets speciaals te doen. Zo benaderde Syntens, het innovatieplatform voor het mkb, mij met de vraag een bedrijf te adopteren dat deze week meedingt naar de titel ‘De slimste onderneming van Nederland’. Adopteren in de zin van ‘bekijk kritisch hoe het bedrijf invulling geeft aan de omgang met het personeel, beoordeel hoe sociaal innovatief dat is en schrijf daar vervolgens een weblog over.’
Wel nu, dat blog leest u nu. En het bedrijf dat ik koos uit de 12 genomineerden voor de hierboven genoemde prijs is FoodConnect uit Almelo. FoodConnect verzorgt warme maaltijden voor mensen die zelf niet meer bij machte zijn om dagelijks een warme prak te koken, maar ook voor mensen die daar geen tijd voor hebben. En dan dus niet op de manier zoals dat jaren ging: doorgekookte groenten, laffe aardappels en een taaie lap vlees. Maar écht eten. Met smaak bereid door een kok die ook in een goed restaurant zou kunnen werken. Een mooie missie vind ik dat. Zeker gezien het feit dat ik een goede maaltijd weet te waarderen en nu al bang word bij de gedachte later afhankelijk te zijn van anderen met een minder verfijnde smaak als ik zelf.
Enfin. Ik ben me dus gaan verdiepen in het Almelose bedrijf. En ik viel van de ene verbazing in de andere.
Want niet alleen weet het personeel onder de bezielende leiding van eigenaar Wim Swier en directeur Benno Schildkamp iedere dag honderden hongerige monden te voeden op een manier waar de gemiddelde restaurantbezoeker zijn vingers bij aflikt, het verloop onder dat personeel is ook nog eens nihiel, het verzuimpercentage is te verwaarlozen en iedereen zet zich dagelijks voor meer dan honderd procent in. Fluitend bovendien.
Verdere bestudering leert dat de Almeloers er een bijzondere bedrijfsfilosofie op na houden. Een hele bijzondere als je het mij vraagt. Directeur Schildkamp voerde er jaren geleden namelijk het SaS-model in.
“Het SaS-model?”, zie ik u denken. “SaS zoals het roemruchte Britse legeronderdeel?”
Nee, dat niet. SaS als in ‘Stadion als Spiegel’-model. Het bedrijf is, inclusief klanten en leveranciers, gemodelleerd naar een voetbalstadion. Met spelers, trainers, verzorgers, materiaalmensen en toeschouwers. Iedere afzonderlijke functie binnen het bedrijf wordt vergeleken me een positie in het voetbalstadion. Er zijn aanvallers, middenvelders, verdedigers, groundsmen, suppoosten, etc. En net zoals iedereen in een voetbalstadion tijdens een wedstrijd zijn eigen onmisbare rol vervult, doet iedere medewerker dat bij FoodConnect op vergelijkbare wijze.
Briljant in al zijn eenvoud. Zeker voor een voetballiefhebber als ik. Dat geen enkel ander bedrijf ooit op dat idee gekomen is! Dat geen management-goeroe ooit gezien heeft dat het samenwerken in een bedrijf zo ontzettend veel overeenkomsten vertoont met het spelletje van elf tegen elf op die groene geurende grasmat in dat kolkende stadion vol fanatieke supporters. Want zodra je er eenmaal op gewezen bent zie je bij ieder bedrijf de overeenkomsten.
Dat is dus sociale innovatie. Beseffen dat je – om succesvol te kunnen zijn – iedereen evenveel nodig hebt. Dat de aanvaller niet kan scoren als het middenveld een zootje is, dat je geen wedstrijd wint zonder een solide verdediging en dat een wedstrijd geen klap aan is als de tribunes leeg blijven. Van mij mag FoodConnect de prijs voor ‘de slimste onderneming van Nederland’ deze week winnen. En zo niet? Dan raad ik staf en spelers van Heracles aan eens bij FoodConnect binnen te stappen. Want zoals bedrijfsleven van voetbal blijkt te kunnen leren, zou dat andersom ook wel eens het geval kunnen zijn…
Armand Landman
Hoofdredacteur De Zaak